Onze reis naar Praid in RoemeniŽ van 14 tot en met 19 maart 2009

Reis gezelschap bestaande uit:

Brandweerpersoneel:
∑ Albert Hoof
∑ Andries Oppersma (foto's)
∑ Martin Schinkel
∑ Peter Zijlstra
∑ Siebe de Jong (auteur verslag en foto's)

- Wethouders:
∑ Reinout Koster
∑ Rick Schaafstal

- Oud brandweerman:
∑ Bertus van der Meer

Zaterdag 14 maart 2009

Om 02.15 uur vanaf de kazerne te Kollum vertrokken met de PM van gemeente Dongeradeel. Na een paar plas- en rookpauzes zijn we om 06.00 uur aangekomen op de luchthaven van Dortmund (Duitsland). Met een pendelbusje zijn we van het parkeerterrein gebracht naar het hoofdgebouw. Op de oorspronkelijke tijd van 08.30 uur zijn we met het vliegtuig vertrokken.
Na een voorspoedige vlucht (ook voor Andries, was zijn 1e vliegtuig ervaring), zijn we om 11.30 uur plaatselijke tijd aangekomen op het vliegveld van Cluj-Napoca. Hier stond het welkomstcomitť (bestaande uit de Burgemeester, Brandweercommandant, Financieel medewerker (Karoly) en zijn dochter) ons al op te wachten.

De groep verdeeld over 3 auto's. Na een rit, met pitstops, van ongeveer 3 uur kwamen we aan bij SŠndor Pension te Praid. Hier werden de kamers verdeeld. Eerst had ieder een eigen kamer. Dat was wat teveel van het goede vonden wij, dus er gingen een paar mensen bij elkaar op de kamer slapen.
Na de kamerverdeling zijn we met z'n alleen meegegaan naar het huis van Karoly.

Hier hebben we de eerste kennismaking gemaakt met het drankje Palenka. Tevens hebben we hier een heerlijke maaltijd gegeten. Deze was door zijn vrouw en haar zuster vakkundig klaargemaakt.
Na de maaltijd hebben we een sightseeing door het dorpje Praid gedaan. Het was rustig in het dorpje. Onderweg veel armoede gezien (woningen die niet afgebouwd zijn, zeer slechte wegen). Een veel voorkomend vervoermiddel is paard en wagen. Onderweg kwamen we een paard en wagen tegen met daarop het casco van een Dacia Logan.
Na weer een maaltijd en wat drankjes zijn we moe van de reis op bed gegaan.

Zondag 15 maart 2009
Voor deze dag was een surpriseprogramma geregeld door de mensen van Praid.
Eerst hebben we samen met Karoly een wandeling door Praid gemaakt. Hierbij vertelde hij ons verschillende dingen over de mensen en gebouwen van Praid. Ook hebben wij een soort kuuroord, die bij de zoutmijnen hoort, bekeken. Hier kan nog wel veel hulp gebruikt worden. Iedere kamer werd apart warm gestookt met hout.

Deze dag was voor de mensen daar een speciale dag. Het was een nationale feestdag. Zij vierden de herdenking van een revolutie in de jaren rond 1800. De kinderen liepen hierbij in klederdracht. Wij waren door de burgemeester uitgenodigd om het 1e deel van de ceremonie en feestelijkheden bij te wonen. Eerst was er een kranslegging. Daarna het theater binnen gegaan voor de officiŽle happening. Na het spelen van het Hongaarse volkslied werd het Fries volkslied ingezet voor de plaatselijke fanfare. Samen met het koor hebben we dit uit volle borst meegezongen.

Hierna zijn we met 4*4 auto's een off-the-road trip gemaakt. We zij ongeveer 1200 meter hoog de bergen in geweest. De paden naar deze hoogte waren smal en besneeuwd. Op de top lag ook veel sneeuw.

Hier aangekomen stond er een vrouw soep klaar te maken op houtvuur. Toen eenmaal bekent was wie ze was, was Bertus helemaal in de wolken. Het betrof de mensen uit Ocna de Jos die Bertus als eerste leerden kennen toen hij voor het eerst in RoemeniŽ was om goederen te brengen. Het was een emotioneel weerzien.

Hier in de bergen hebben we samen de lunch genuttigd. De gehele middag zijn we hier gebleven. Veel met de gastheren en gastvrouwen gesproken over hun woon- en leefsituatie van vroeger en nu. Ook hebben we een bron in de bergen bezocht. Hier kwam 100 liter water per minuut vanuit de bergen naar boven borrelen. Dit water was het schoonste water in RoemeniŽ.
's Avonds hebben wij deze mensen samen met Karoly uitgenodigd voor het diner in een restaurant te Praid. De gastheren/vrouwen hebben na het diner de kaars voor de kerk van Ocna de Jos meegenomen.

Maandag 16 maart 2009
Na een stevig ontbijt zijn we met 3 auto's vertrokken voor een rondrit in de omgeving van Praid. De wegen waar we over heen reden waren dan weer van goede kwaliteit en soms van zeer slechte kwaliteit. In de gebieden waren diverse mooie panorama-uitzichten. De verschillen tussen de arme en rijkere mensen was duidelijk zichtbaar in de diverse gebieden. We hebben Killer Lake bezocht. Dit is 's zomers een ware attractie. Nu lag er ongeveer 1 meter ijs in het meer en was er bijna niets te doen.

Ook hebben we de Bicas Kloof bezocht. Dit is een zeer indrukwekkend stukje natuur. Na de lunch zijn we bij bakkerij "De Fryske Pan" geweest. Deze bakkerij is opgestart met hulp van diverse ondernemers en behulpzame mensen uit Kollumerland. De bakkerij heeft zelf geen hulp meer nodig. Deze mensen helpen nu andere arme mensen in het gebied d.m.v. het weggeven van brood.

Dinsdag 17 maart 2009
Deze dag weer begonnen met een stevig ontbijt. Hierna met z'n allen naar Corund gegaan. Corund is een rijkere stad met veel industrie. Hier hebben we souvenirs voor het thuisfront gekocht. In deze plaats zijn we ook naar een kleine pottenbakkerij (kennissen van Bertus) geweest. Hier hebben we het ambachtelijke vak bewonderd. Hier moesten we ook weer aan de Palenka. "Baby"Martin kreeg thee, want zijn maag was deze week op bepaalde dagen een beetje zwak.

Na Corund hebben we een klein bezoekje gebracht aan het gemeentehuis van Praid. Hier werden w e door het personeel uitvoerig bedankt voor de geschenken (tas van de gemeente Kollumerland met koffie, chocolade en een rookmelder, die we voor hen hadden meegenomen. Deze pakketten zijn door brandweer Kollum aan de mensen aangeboden.

Hierna zijn we met een grote bus de zoutmijnen in gegaan. Het bezoekersgedeelte bestaat uit zeer grote hallen, wel 3 keer de sporthal van Kollum. Wij zijn onder begeleiding wat verder de mijn in geweest. Hier konden we bekijken hoe het zout ontgonnen wordt.
In de zoutmijn is een aparte wijnproeverij. Deze is in deze periode gesloten voor publiek. Apart voor ons is hij open gegaan. We hebben een wijntje geproefd en de glazen konden we meenemen naar huis.

Rond 17,00 uur zijn met zīn allen naar de brandweerkazerne gegaan. Daar aangekomen stond "onze" HV al buiten. Volgens de ouderen onder ons heeft de HV er bij ons nooit zo mooi er uit gezien als hij hier stond. We hebben de auto bezichtigd.

Hierna zijn we de kazerne ingegaan. Hier stonden de brandweermensen van Praid in een rij ons op te wachten. Na kennisgemaakt te hebben, hebben we de andere 2 auto's (die van St. Annaparochie en een Hongaarse watertankauto) bekeken. Na de bezichtigingen hebben we hier ook aan iedere brandweerman een tasje met inhoud gegeven.

Verder met de burgemeester afgesproken, dat onze oude uitrukpakken naar de brandweermannen van Praid toegezonden zullen worden. De oude pakken van Praid gaan naar een buurtkorps van Praid. Onder het genot van een drankje hebben we veel kennis uitgewisseld. Deze hele avond was er ook een tolk (ook vrijwillige brandweerman en politieagent) aanwezig om ons bij te staan met het communiceren tussen elkaar. De brandweermannen weten veel , maar een beetje scholing (mat name ademlucht gebruik) kan hier nog wel plaatsvinden.
Na weer een lekkere en stevig diner zijn we moe maar voldaan op bed gegaan.

Woensdag 18 maart 2009
Om 08.00 uur zaten we alweer aan het ontbijt. Hierna hebben we op het gemeentehuis afscheid genomen van de burgemeester. Hij had voor een ieder van ons een cadeautje.
In 3 auto's zijn we met een paar pitstops naar Cluj-Napoca (miljoenen stad in RoemeniŽ) gebracht. Hier hebben we het hotel op gezocht en met z'n allen een lunch gehad. Daarna was het afscheid nemen van onze vaste chauffeurs en van Karoly. Dit ging niet zonder een traan. In een korte tijd waren deze mensen vrienden van ons geworden.
Hierna zijn we de stad even ingegaan. Nog een borreltje en een hapje (Ali Babba) en daarna op bed.

Donderdag 19 maart 2009
OM 03.30 uur opstaan. Hotelrekening betaald en met 3 taxi's naar het vliegveld. Daar aangekomen bleek dat Rick zijn telefoon in het hotel had laten liggen. Hotel gebeld en gevraagd of ze de telefoon met een taxi naar het vliegveld konden en wilden brengen. Dit was geen probleem. Wij waren onder de indruk dat dit kon.

We zijn op tijd met het vliegtuig vertrokken en dus ook op tijd geland in Dortmund. Op de terugreis nog even een ontbijt en een lunch genuttigd. Tevens even de verhalen en gebeurtenissen nog even de revue laten passeren. Rond 14.00 uur waren we weer terug op de kazerne.

Al met al een geslaagd werkbezoek. Nu gaan we bekijken, zowel de brandweer als de gemeente Kollumerland, hoe we de mensen daar nu verder kunnen helpen in hun ontwikkelingen.